Saavutettavuus Viaplayssa
Viaplaylla uskomme, että hyvien tarinoiden tulisi olla kaikkien saatavilla. Siksi olemme sitoutuneet tekemään suoratoistopalvelustamme saavutettavan ja helppokäyttöisen kaikille käyttäjille.
Mikä on Viaplay?
Viaplay on suoratoistopalvelu, joka viihdyttää miljoonia käyttäjiä päivittäin laajalla sisältötarjonnalla, mukaan lukien:
- Elokuvat ja TV-sarjat
- Dokumentit
- Suorat urheilulähetykset
Saatavilla olevat saavutettavuustoiminnot
Jotta Viaplay olisi helppokäyttöinen ja miellyttävä käyttää, olemme varmistaneet, että voit nopeasti ottaa käyttöön ja hallita saavutettavuustoimintoja sisällön toiston aikana. Näihin toimintoihin sisältyy tällä hetkellä Viaplayn verkkoversiossa:
- Tekstitys suurimpaan osaan sisällöstä, säädettävällä fonttikoolla ja taustalla
- Ruudunlukuohjelmien tuki verkkosivustolla ja sovelluksessa navigointia varten
- Näppäimistönavigointi ilman hiirtä selailuun
- Riittävä värikontrasti ja luettavat fontit katselun helpottamiseksi
Olemme myös tehneet palvelun käytöstä helppoa, kun etsit, selaat, tilaat palvelua tai hallinnoit tiliäsi.
Lisätietoja saat asiakaspalvelusivuiltamme.
Viaplayn pääasiallinen suoratoistoversio
Verkkoversiomme henkilökohtaisille tietokoneille (PC tai Mac) tavallisessa selaimessa tarjoaa täyden Viaplay-kokemuksen, mukaan lukien saavutettavuustoiminnot. Tässä on linkki asiakaspalveluartikkeliin, jossa selitetään, miten Viaplayn verkkoversiota käytetään.
Tarjoamme myös suosittuja mobiilisovelluksia Apple- ja Android-laitteille, jotka sisältävät usein samat tai jopa kehittyneemmät saavutettavuusvaihtoehdot.
Jos haluat katsoa Viaplayta älytelevisiolla, suosittelemme käyttämään verkkoversiota ja heijastamaan kuvan televisioon, jotta kaikki saavutettavuustoiminnot ovat käytettävissä. Tässä on linkki asiakaspalveluartikkeliin, jossa kerrotaan, kuinka voit peilata kuvan älytelevisioon.
Miksi tarjoamme saavutettavuustoimintoja?
Haluamme, että mahdollisimman moni voi käyttää ja nauttia Viaplaysta. Tämä liittyy siihen, että suunnittelemme suoratoistopalvelumme mahdollisimman helppokäyttöiseksi kaikille.Se on myös lakisääteinen velvollisuutemme Euroopan unionin ja kansallisen lainsäädännön mukaisesti, mukaan lukien audiovisuaalisia mediapalveluja koskeva direktiivi (AVMSD), Euroopan saavutettavuusasetus (EAA) ja Ruotsin radio- ja televisiolaki.
Tarjoamme saavutettavuustoimintoja sinulle, joka esimerkiksi koet vaikeuksia sisällön näkemisessä tai kuulemisessa – ja huolehdimme siitä, että nämä toiminnot on helppo löytää ja ottaa käyttöön.
Mitkä ovat saavutettavuusvaatimukset Euroopan saavutettavuusasetuksen (EAA) mukaan?
Euroopan esteettömyysdirektiivi (EAA) velvoittaa meitä tekemään suoratoistopalvelustamme havaittavan, hallittavan, ymmärrettävän ja vankan.
EAA velvoittaa meitä myös välittämään Ruotsin mediaviranomaisen (Swe. Mediemyndigheten) päättämät esteettömyystoiminnot palvelun kautta, joka tarjoaa pääsyn Viaplayn sisältöön. Osana sitoutumistamme selitämme, miten Viaplayn saavutettavuustoimintoja käytetään. Voit lukea lisää siitä, miten täytämme saavutettavuusvaatimukset asiakaspalvelusivuillamme.
Mitkä ovat saavutettavuusvaatimukset audiovisuaalisia mediapalveluja koskevan direktiivin (AVMSD) mukaan?
Viaplay Group Sweden AB:llä on Ruotsin lähetystoimiluvat ja rekisteröinnit, mikä tarkoittaa, että meidän on noudatettava sääntöjä, jotka Ruotsin viestintäviranomainen Swedish Agency for the Media on asettanut audiovisuaalisia mediapalveluja koskevan direktiivin (AVMSD) ja kansallisen lainsäädännön nojalla.
Nämä säännöt velvoittavat meitä tekemään ruotsinkielisistä kanavista ja palveluista saavutettavia sekä kannustamaan saavutettavuutta myös muilla kanavillamme ja alustoillamme.
Ruotsin viestintäviranomaisen määrittämät saavutettavuusvaatimukset ruotsinkielisille kanaville (TV3, TV6, TV8, TV10), AVMSD:n perusteella, ovat:
- Tekstitys ennakkoon tallennettuihin ohjelmiin – 100 % kattavuus
- Tekstitys suoralähetyksiin – 60 % kattavuus
- Viittomakielen tulkkaus – 10 % kattavuus
- Kuvailutulkkaus – 10 % kattavuus
- Puhutut tekstitykset – 7 % kattavuus
Ruotsin viestintäviranomaisen vaatimukset Viaplay.se-palvelulle ovat:
- Tekstitys – 100 % kaikissa ruotsinkielisissä ohjelmissa, jotka on suunnattu yli 6-vuotiaille katsojille
- Viittomakielen tulkkaus – kaikissa ohjelmissa, joissa tulkkaus on käytössä Viaplayn lineaaripalveluissa, sen on oltava saatavilla myös Viaplay.se:ssä, jos ohjelma on siellä tarjolla
- Kuvailutulkkaus – kaikissa ohjelmissa, joissa kuvailutulkkaus on käytössä Viaplayn lineaaripalveluissa, sen on oltava saatavilla myös Viaplay.se:ssä, jos ohjelma on siellä tarjolla
- Puhutut tekstitykset – jotkin ohjelmat on tehtävä saavutettaviksi
Ruotsin viestintäviranomaisen vaatimukset muille palveluille (lineaarikanavat ja Viaplay-alustat Tanskassa, Norjassa jne.):
- Saavutettavuutta on edistettävä tarjoamalla yhä enemmän sisältöä
- On toimitettava toimintasuunnitelmia siitä, miten Viaplay aikoo parantaa saavutettavuutta
Alkuperämaan periaatteen mukaisesti meidän ei tarvitse noudattaa paikallisia erityissääntöjä niissä kanavissa ja palveluissa, jotka eivät ole suunnattu ruotsalaiselle yleisölle. Euroopan saavutettavuusasetuksen (EAA) mukaan meidän tarvitsee sisällyttää vain ne saavutettavuustoiminnot, jotka kuuluvat jo AVMSD:n piiriin, kun tarjoamme suoratoistopalveluitamme. Tämä takaa, että noudatamme sekä AVMSD:tä että EAA:ta.
Miten työskentelemme saavutettavuuden parissa Viaplayssa
Pyrimme tekemään Viaplaysta mahdollisimman monelle saavutettavan.
Kehitystiimimme noudattavat erityisiä käytäntöjä varmistaakseen, että saavutettavuus otetaan huomioon palvelun suunnittelussa ja kehittämisessä.
Teemme myös tiivistä yhteistyötä asiakaspalvelun kanssa, jotta he voivat tukea käyttäjiä, jotka tarvitsevat lisäapua.
Jos sinulla on palautetta siitä, miten Viaplay toimii sinun kohdallasi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.
Palautteesi auttaa meitä parantamaan palvelua kaikille.
Viimeksi päivitetty: 26. kesäkuuta 2025